Life is Great!!!

Life is Great!!!
Hubungi saya sekarang untuk maklumat lanjut.
Terima Kasih semua buat readers, followers yang sudi menyinggah , membaca , mengkomen di blog ini,sanggat sangat terharu..appreciate it...maaf yer kalau tak sempat menjejak....jangan marah, terasa hati key...Ins sha alah akan menjejak blog anda semua kembali.....love all ..xoxo ...memuah

Wednesday, April 10, 2013

Miri:UPSR 2013 AkuJanji

"SK Lutong-Akujanji" so aku tegaskan pada ain ..kalau da berjanji kena usahakan untuk tunaikan janji .. last week "Akujanji UPSR" telah diadakan yang melibatkan murid serta ibubapa masing-masing. Salah satu program persediaan awal sebagai motivasi kepada murid-murid yang akan menghadapi peperiksaan UPSR pada tahun 2013. 

Memula semua parents diberi taklimat bagi membantu pembelajaran anak anak dirumah..satu jee aku notice di Miri nii walaupon ramai yang kata" lombong minyak"..and rata rata penduduk yang tinggal kat sini semua nya dalam golongan loaded..tengok jee tokey tokey cina..kalau tak drive Hammer tak sah..tak driver 4wd pon tak sah...iya kaaa..hee bukan aku jee kata tau jiran depan belakang umah aku nii pon" golongan ada ada.." rezeki masing masing kan cuma taraf pendidikan kat sini kurang sikit..rata rata parents local yang aku jumpa..setakat anak anak diaorg boleh membaca..mengira..da cukup pandai..!!peksa peksa niijatuh tangga ke2..lagi pon sini banya etanic..so tak nafikan..

TAPI bagi aku pelajaran tuu penting..part nii memang aku cukup cukup bertegas dan cukup berdisplin kekadang tuu siap rotan kat sebelah..bagi aku belajar kat mana mana pon selagi kita ada usaha..selagi itu kita boleh berjaya..

Masa memula hantar ain & zidane tuisyen aku da pening pening lalat sebabnya..pengajar bukan dari kalangan cikgu sekolah..sebulan jee aku hantar...so bila tak leh tengok(paham paham jee laaa k) aku berhenti kan...rugi laa juga RM..tapi nak buat cammana...so tukar lagi jauh sikit dari rumah..pon bukan cikgu sekolah..(payah sebenarnya nak cari kualiti kat sini) but this time pelajar UPM & pelajaran berdasarkan pembelajaran disekolah..kiranya cikgu nii gikrusus.
Mungkin pada korang aku ni over ataupun terlebeh action but bila mana ianya melibatkan isi hati aku sebagai seorang ibu dan harapan yang menggunung pada masa depan anak anak, aku terpaksa memikirkan this matter secara serius makanya aku yang secara langsung melibatkan diri tiap tiap malam duduk sebelah dia teman dan ajarkan dia..setiap anak tak sama so macam tuu juga ain.. with ain aku kena sentiasa membantu...explain..terangkan..but im happy with that..aku tahu mana kelemahan dia so subject tuu aku akan lebihkan focus..
insyallah sebagai ibu aku nak semua anak anak aku berjaya dunia akhirat...insyallah!! 

So program tuu dapat laaa aku ilmu gak...cara cara amenjawab soalan..mana boleh & mana tak bole..(so lepas nii dahtak leh kelentong mummy ok..)


Barisan Guru Guru



Pelajar & Ibu Bapa


Petua Orang Tua-Tua Lama
Untuk Anak Menduduki Peperiksaan

Petuanya adalah dengan mengumpulkan alat tulis anak-anak dan genggam alat tulis tersebut ( dalam keadaan berwuduk ), kemudian baca berikut:

1. Al-Fatihah 7 kali
2. Selawat 7 kali
3. Subhanallah 44 kali
4. Alhamdulillah 44 kali
5. Allah hu Akbar 44 kali
6. Ya Hayyu Ya Qayyum 21 kali
7. Teruskan dengan bacaan doa:
” Ya Allah Ya Hayyu Ya Qayyum,Ya Rahman,Ya Rahim,Ya Latif,Ya Jabbar,Ya Khaliq,Ya Allah permudahkanlah anak-anak kami di dalam urusan mereka dalam menimba ilmu di atas seruan dan perintah-Mu. Tenangkanlah hati mereka untuk menerima ilmu-Mu,lapangkanlah jiwa mereka untuk mengharungi ujian-Mu dan berkatilah mereka dengan rahmat-Mu.Amin Ya Rabbalalamin..”

Kemudian tiupkan pada alatulis tersebut dan hati-hati jangan di biarkan bersepahan sehingga di langkah anak-anak. Keesokan harinya ambil segelas air, baca Al-Fatihah 7 kali dan Selawat 7 kali, bacalah doa yang sama seperti di atas dan beri anak-anak minum air tersebut.Insyaalah kita berusaha, semoga dapat membantu anak-anak yang bakal menduduki peperiksaan.

2 comments:

  1. Saya bekas guru sk lutong

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualiakum cikgu...
      Cikgu kat mana sekarang....masih mengajar?

      Delete