Wednesday, November 5, 2014

Kuih Lopes

Blog aku ini dah carca merda, semua kisah ada...ia lahh dah nama pon blog aku tentu tentu segala ceta aku nak masukkankkkkkkkkk...dari ceta anak anak,ceta aku yang tak berapa pandai masak, ceta kami berjalan jalan !!

Semalam dah selesai cuq keria, so malam tadi masa hantar budak budak mengaji sempat aku singgah E-Mart cari pulut....terus pagi tadi lepashantar siShazleen ke kinda apa lagi yehaaaa kuih lopessss in he making!!!!!

Sebab daun pisang tak da actually aku yang terlupa nak beli semalam masa gi E-Mart so aku guna kertas aluminium jee untuk bungkus...kalau nak buat guna daun pisang kemudian nak ikat2 bagai confirm ntah apa jadi kuih lopes yg ku buat nanti...apa2 pun tepuk dada tanya selera...pilihla yg mana kita suka....yg pasti kuih org lama tak pernah mengecewakan....pun terpulang pada selera memasingkan....Moh mencuba!



Bahan-Bahan:

3 cawan beras pulut
2 cawan santan cair
1/2 cawan air pandan (dikisar)
1/2 sudu teh garam 
beberapa titik pewarna hijau 
kelapa parut putih yg di gaul dengan sedikit garam
Daun pisang

Cara Penyediaan:

Cuci beras pulut. 
Rendam 1/2 jam. 
Tos beras, kemudian masukkan beras, santan cair dan air pandan dalam periuk. 
Masak seperti memasak nasi.
Panaskan pengukus
.Potong daun pisang kepada 4 segi, balutkan pulut yg telah dimasak td, gulung dalam bentuk silinder biar padat. 
Ikat dengan kemas. 
Kukus selama 15-20 minit.
Angkat dan sejukkan. 
Potong bulat dan gaul dengan kelapa parut. 
Makan bersama air gula melaka.

Tips: Untuk mudah memotong pulut yang dikukus, boleh cuba potong menggunakan benang yg ditegangkan. 


Kalau buat kat kampung tentu tentu guna pandan asli untuk menaikkan aroma...tapi sebab aku malas nak blend daun pandan so cara mudah aku guna balance pandan paste yang botol putih kecil comel molek...semerba bau andan dia...tertuang banyak so hasilnya HIJAU SETAMAN !!!!

Ni cara aku balut guna kertas aluminium tuu, Bungkuq kejap kejap! 

Enjoy Cooking



No comments:

Post a Comment