Wednesday, December 17, 2014

Travel-Eurotrip London Day2: The City Sightseeing Tour

Trip ke Europe yg dok lama tertunggu dengan penuh kesabaran dan dugaan akhirnya tercapai juga. Last2 minute nak pg pun masih lg wat preparation kononnye nk pastikan semua plan berjalan dgn lancar. last last ini part makanan laaa...siap periuk nasi lagi kami bawa yang jenis travel laaa...nasib adik kawan aku ada, kalau tak memang kebulur laa kami makan lauk jaa laa sebabnya cadang nak meninjam but last minute....!!!!
Tapi kite hanya merancang Allah yg menentukan itu yang lemau di Abu Dhabi...

Ini adalah percutian yang paling lama dalam hidup aku, sadisss ooo tinggalkan sikenit tuu tapi nak bawa cam leceh sebab ni trip kekawanssss gitu yearly packages dr husben aku tuk enjoy...tapi itu laaa cammana pon body guard sure ada kena ikut turn!!

Excited ade, nervous pun ade. Kos untuk keseluruhan trip to Europe, aku akan share dalam last entry.

Sambung balik!

Esoknya, bangun pagi-pagi (sebab waktu Malaysia dah tengah hari), so agak awal la kitorang terjaga. Kecuali sizIkri sebab dia dah biasa waktu sana. Tapi tiada kompromi.

Okey lepas jee breakfast (disedaikakan okeh), tapi jangan plak berangan nak breakfast nasi lemak sotong,bihun goreng, lontong bagai okey...bantai laaa makan apa yang disediakan roti bakar,telur rebus & bijirin... tu pon alhamdullilah buat alas perut dan breakfast kenyang-kenyang sebelum nak keluar berjalan 1 hari suntuk ni. Check suhu sekitar 9 celcius. Ok la..lemak tebal tengok boleh tahan tak..!!! Risau juga laa anak bujang aku, perut aku ngan kekawan tak risau sangat tapi tuu haa perut anak bujang aku sizIkri risau sangat takut kebuluq nanti....apa apa pon tu nanti kita pikiaq plak ......

Okey dari Windsor House kami jalan balik ke underground sebabnya nak membeli tiket hop in hop on bus yang ada jual depan gerai sebelum masuk underground tu.
Rega £24.00 adult and £12.00 child

Boleh booking online disini :

So, kitorang gigih cari bus stop mana yang Big Bus Tour tu berhenti. Dalam tiket tu dah tulis dah bus stop mana kena tunggu. Tapi kekeliruan berlaku lagi. Sebab macam ada duplicate bus stop. Boleh? HAHA. Padahal keluar awal punya laa semangat...

Jadi, dalam 1 jam lebih jugak la kitorang keliru, siap terlepas bas lagi. Pastu tunggu lagi. Terlepas bas seberang jalan pulak. Dalam jam 10 am (kot) baru berjaya naik. Bas smpai, kitorg semua pun naik.

Earphone, poncho, tour map ade disediakan percuma. Amiklah bnyak mn pun. huhu.. Tu pun kena berlari-lari anak sebab dia berhenti kat pit stop depan. tapi tak terasa sangat sebabnya sepanjang jalan tuu kami enjoy dok gedik gedik snap gambar bagai...!!macam macam post !!!! taak caya tengok ni aaaaaa !!!

Jumpa ini juga masa berjalan tuuu

Muntah hijau laa tengok gambar banyak banyak...

Best nya ambil pakej bas ni sebab tiket dia valid untuk 24 hours (tapi working hour sampai 6pm je) - ikut package yang kauorang ambik yaaaa ada 24jam, 48jam, dan boleh turun di mana2 stop yang korang berkenan. Atas bas tu, dorang provide route map dan tempat-tempat menarik pelancong dan perjalanan tu di bahagikan kepada 3 zone, which kitorang kena tukar bus kalau nak tukar zone. Tapi free je lah cuma kena rajin baca map tu and decide nak turun mana. Time dia berhenti,  boleh turun or stay. Kalau rasa kompius nak turun mana or nak naik bus mana, tanya je driver bus tu. Diorang sangat membantu. Dengan syarat jangan hilangkan tiket sudah kalau tak memang naya.  Lupa nak bagi tau Free Thames River Cruise Included With Every Bus Ticket awesome

Best London ni sebab bangunan dia cantik-cantik. Walaupun aku tak tau tu bangunan apa, asalkan cantik, kami snap je. hehe. Siap dapat tugasan lagi, sapa duduk side kanan snap belah kanan, duduk kiri belah kiri gitu.... part view aku dengan si leeya tukang snap sebab kami bawa kamera.

Dalam bas tu ada earphone untuk dengar information pasal tempat2 yg dia lalu. zIkri dengan Yang je rajin dengar, yang lain malas....sesekali jaaaa HAHA

Bangunan apa pun aku tak tau. Nampak cantik, aku ambik
je le gambar.

Ni pon....

Bus yang popular diLondon

Disebabkan esok dah nak ke Paris, jadi berbaloi lah naik bus ni sebab memang kitorang pusing habis. Aku tak ingat nama first stop kitorang, tapi  kitorang turun dekat Buckingham Palace *Yellow Route

Sampai jeee dah dekat 11 pagi. By the time kami sampai kat kawasan istana tu. Pffttt, ramai betol umat dengan pelancong yang datang nak tengok changing guard ceremony nih. Dari jauh kami dah nampak dah askar-askar duk berbaris,  jalan utama di kawasan istana dan jugak nampak polis yang duk atas kuda yang bagi aku besar daripada biasa dan tinggi! Owh ya... muzik pancaragam pun dah kedengaran... Jom layan gambar

Rezeki kami dapat tengok

Dah abis selesai kami tunggu bas bersebelahan dengan The Queen Gallery ini.

kami turun pulak kat area Big Ben & Parliament

Houses of Parliament

Big Ben London
Tudia Big Ben - jam loceng je, tapi glamer sebab terletak kat Elizabeth Tower. Dorang ni kalau pasal queen dorang memang nombor satu lah. --Tapi bangunan dia mmg superb!---

Eyes of London.
Behind zIkri Tower Bridge London
Masa ni kami naik cruise pulak...manafaat apa yang ada okey tambah tambah FREE
(Free Thames River Cruise Included)

Tourism Malaysia

Time sampai area tourism ni tengah hujan rintik rintik, kami pusing sampai gelap lepas tuu singgah makan (tak ingat nama kedai) memasing perut dah lapar langsung tak ingat nak snap picture makanan

Lepas makan aku dengan zIkri terus balik sebabnya anak bujang aku dah kepenatan, yang lelain terus kan perjuangan hingga ke HRC(hard rock cafe) tambah collection tshirt.(nasib aku dah ada London & Paris)

Memula aku tak confident juga nak balik ber2 dengan zIkri , tapi alhamdullilah budak sekolah ini lain sikit cepat belajar and focus..harap kan aku....heeeee...Bekalkan map & explain dari Yang alhamdullilah kami sampai dengan selamat nya balik ke Windson House.

ok nanti sambung ceta PARIS pulak.....

Baca day 1 disini :

1 comment:

1. Nice article! Interesting blog this. I really like it.

Coach Rental and Bus Charter Services Grow in Popularity as More People Value Travel: http://www.europa-coaches-paris.com/