Friday, March 22, 2013

Perth aku datang:Day 1

Frust menang FRUST.....tersangat FRUST mana tak baru jee datang semangat nak story morry pasal PERTH....baru nak pilih gambar baru nak start semua bagai baru nak buat first note terus semua gambar HILANG.....diulangi HILANG tanpa dapat direcover balik....memang nangis tak berlagu..

En suami pun jenuh menerai..last last gigih bawa aku gikedai yang jual handphone mana tau nasib aku baek...tapi kannnnn huwahhhhhh diaorg tak pandai...tak pernah cuba..time nii laaaa aku nak sangat balik KL...

Nak tak nak guna laaa balance balance gambar lam FB, ehsan my BFF....

Trip ni awal awal lagi kami da booking time paktony buat promo...so dapatlaaaa budget price tiket pi balik...RM545.00 murah laaaa kalau dapat RM0 fare lagi best...adakaaaa!!!???

Cam trip Hong Kong,Bali kami tetap pergi ber4 actually aku nak bawa anak bujang aku siZikri tuuuu dah siap booking lagi tiket dia..(thank a million tuk en.suami yang kasi CC untuk digunakan beli tiket). Main objective nk tgk kangaroo and koala and nak berehat.

Tapi xde rezeki sebab dia baru jee dapat tawaran MRSM,Transkrian...so nak minta kebenaran keluar banyak pulak benda nak kena buat....and alhamdulliah anak bujang tuu pasrah and redha kena tinggal..(tapi ngan syarat okie..heee)

Flight kami 7/3-9.20am-12/3- 4.20pm...1st time naik Air Asia X.besar & selesa.& kiranya merasa laaa weekend kat sana yang rata rata blog tulis memang hapenning..aku da siap siap buat list mana nak terjah...& blog niii jadi rujukan tiap kali aku nak star our journey!!

Jangan lupa to enter Australia perlu obtain visa. Dan banyak larangan barang makanan yang tk bole di bawa. Byk rules memandangkan budget kami ciput so kami siap siap bawa bekalan ikan bilis sambal kering campur kacang,maggie,lepas tuuu kan tawakal jee bawa serunding daging....perhhh alhamdullilah lepas...(ikut nasib yeee)

Nice view...time nii nak landing dahhh...wp dah announce kena switch off...aku curi curi gak snap sekeping dua

Landing jee kaki kat airport ...nampak lee ramai sungguh rakyat mesia yang melancong ...trus teruja!!!
Kami sampai lam kul 3.40pm,Flite 5 jam lepasje imigrasen.Terus cari sorang lagi member....sebabnya dia naik MAS..(sebabnya dia dapat diskaun)

Sampai jee terus kami cari transport and compare price...actually lebih kurang jeee cab ngan bus..so memandangkan barang yg alah alah cam nak pindah umah memasing bw beg trolly padahal trip ciput jee...so naik leee cab..keluar jee dari airport ambik kiri jalan terus cari station teksi.Dapat taxi AUD35.6 to hostel. Sepanjang 6hari 5 malam nii kitaorg stay Britannia on William, one of Perth's best
backpackers. Ok lah AUD8.90/person rega cab setelah dibahagi 4 orang. 30-40 min from airport to hostel. Boleh juga kalau nak naik bas. Tp kena check schedule and price. Cheaper than taxi. Berlambak jee bus keluar keluar dari airport tuu.

Punya laa nak merasa "hidup" di hostel. Backpackers gitu. Yang bestnya hostel nii tak jauh dr Perth City. Kalau jalan kaki dalam 10-15min je. Ada kitchen, washing machine & dryer, ada living room. Bilik air sharing. Macam dekat asrama. Bersih. So far we're comfortable with the facilities dan kebersihan hostel. Total we paid for 5 nite AUD280/room plus AUD10 for key's deposit. Kami dh save budget on accommodation je. Setakat nak balik tido jeee..sampai kan cina pompuan Ms Poo kat situ pon habaq..."ayaiii amoi pagi pagi keluar,tgh malam baru balik aaa"...

Seperti biasa trip kali nii diketuai oleh BFF aku si Yang..dia yang uruskan semuanya sekali hostel..itenary bagai..kami yg lagi 3 follow jeeee....

the airport~

Lepas check in jee trus kami keluar balik...nak tawaf Perth city sambil nak cari free wifi..heeee kat hostel pon ada tapi kena bayar yeee..
1/2 hrs AUD2
1 hrs AUD3
;Ada lagi tapi tak hinggat sebabnya kami ambik tuk 1hrs jeee lps tuuu kalau tak habis time guna leh main sambung sambung ..heeeee..guna pon utk cari info info jeee..

Perth nii satu jee aku notice business hrs kul 10am sampai kul 5 jeee...so kalau nak sopping haaa kena cergas laaaa cam kitaorg last day tuu jeee sempat pusing area sopping Perth City sempat laaa pegi Horbour City tuuuu selebihnya......aku story jeee pelan pelan...dah leee semua gambar hilang...jenuh nak tunggu kekwn watsapp balik

Sambil jalan kami memang mencari kedai souvenirs sebabnya memasing tak bawa TOWEL..so diingatkan pada yang berhajat nak duduk hostel bawa towel sendiri yeeee...nama pon hostel bukan HOTEL heeee 1st.time....tapi ada juga tau hostel yang sediakan towel....

cuci mata sekali senang nanti nak compare price
Banyak blog informed kat E-Shed lagi murah..tapi kalau da terdesak kedai nii bole kot rembat.
Tengok budget gak laaaa jangan convert tau...fengsan!!! kawan aku sorang nii auditer sikit sikit nak convert...sikit sikit nak convert...heeeee last last tengok yang lain memborong..terus xsempat nak convert...haaaa hambek kau!!!!

So masa jejalan tuuu kami singgah makan kat kedai HALAL dekat Ihsan Cafe (salah satu tempat persinggahan amazing race untuk dapatkan clue)...Malam tuu aku makan mee goreng mamak AUD10. Sedap gak tapi banyak...boleh kongi sebenarnya...!!

Da kenyang apalagi sambung jejalan time nii dasunyi tapi still rasa selamat!!! sebabnya bersepah POLIS meronda...sempatlee terserempak ngan polis berkuda.

On da way jalan balik HOSTEL tuuu sempatlee kami masuk satu sopping complex nii bahagian grocery heeee nak memcari makanan ringgan

Balik mandi sambung ngan nite life plak...opsss kami tak lek jeee just pusing2 sampai kee northbridge piazza(sini ada free wifi) & ada screen besaq bole layan movie