Friday, December 26, 2014

Travel-Eurotrip: Italy - I’m in Love (Venice,Milan) Part 2

Assalamualaikum and Good Day

Florence --->Venice  ---> Milan

Dari Florence, kami meneruskan kembali perjalanan ke destinasi berikutnya iaitu Venice. Untuk ke Venice, kami sekali lagi menaiki train intercity dari Firenza Santa Maria Novella Station(jenuh nak sebut) menuju ke Venice S Lucia. Train kami tepat jam 8.15am hanya mengambil masa selama 2 jam.

1st time nak tempah tiket memang agak confius sikit..so sapa sapa yang berhajat nak jelajah Europa call my prend siLEED (no.contact ada kat side debar blog aku ini....)

Tapi dalam masa yang sama sedih la jugak nak tinggalkan Florence yang banyak sangat benda menarik yang boleh di beli.  Hehehe..Pagi tu suhu agak rendah, 5 darjah mungkin.

VENEZIA a.k.a Venice…like a dream come true. Dulu-dulu aku pernah berangan-angan, kalo honeymoon nnt nak honeymoon kat Venice. Alih alih honeymoon kemana apa kema dah bunting pelamin laa pulak....

Masa train nak sampai ke Venice, dah boleh nampak air laut kat luar tingkap. Semua pakat excited, turun jee dari train apa lagi cergas kami gi cari tempat untuk simpan beg, Sebab kami transit jee di Venice ini so dengan beg yang berkilo kilo tuu kami simpan jee dalam storage yang ada disediakan. Gila sengal nak hangkut beg sebabnya Venice ada beratus2 jambatan dan beratus ratus tangga.

Water bus dan water taxi adalah pengangkutan utama di Venice. Water bus murah berbanding water taxi.  Kami naik water bus yang seperti bas awam, siap penuh dengan penumpang yang berdiri macam bas laaaa. Nak naik gondola tak mampu, (90 euro satu kepala..hmmm)

Kota romantis Venice ni memang terkenal dengan beratus terusan dan jambatan.

HRC Venice
Jalan jalan

5jam juga laaa berada di kota Venice ni, now ke destinasi percutian kitaorang yang seterusnya pula iaitu ke Milan. Kota Venice ini adalah sebuah Kota yang sangat cantik.

Gara gara terlepas pit stop kami hampir hampir tertinghgal train, masin mulut zIkri sebab dok bercakap train delay, train delay...memang delay pon about 30min....

Singgah byk tempat terus tu pasal jadi mcm terkejar-kejar jer masa tu dengan posing lagi sau satu tempat tuuu 5,6 keping sorang mna tak makan masa lama.

Alhamdullilah sempat laa kami ambik luggage, sempat gak sopping lagi tu sementara dok tunggu train.

Milan

We are going to ZURICH !!!! yeahhh babehhhhh

Tapi sebelum tuu transit dulu di MILAN, dari Venezia Santa Lucia station ke Milano Centrale station. Nasib delay sambil tunggu kami kemas kemas hasil rampasan di Venice sumbat dalam beg...sebabmya 15 minit sebelum departure barulah boleh tahu platform nombor berapa untuk naik train.  Senang Tiket tu tidak perlu validate. Hanya perlu tunjuk ja tiket tu pada staff yang cek tiket nanti.

Lepas 2 jam setengah naik train, sampai la kami di Milan.  Gelap dahh plus sunyi. Di Bandar Milan kelihatan beberapa bangunan tinggi, kereta pun besar2.  Tak ingat nama hotel apa sebabnya memula plan & siap booking di Hotel Gentileno 7 tapi disebabkan kami lambat sampai so kena cancel, alasan nya reception diaorg boleh tunggu sehingga 9am jaaa...lewat dari time tuuu bye..bye laaaaa (mostly disini akan dikenakan extra charges due to late check in). Kalau kat Mesia late check out baru melayang extra money. Sana lain okey so moral of the story JANGAN LEWAT CHECK IN.

Hotel yang baru ini dekat dari stesen keretapi.  Perjalanan ke Hotel mengambil masa 15 minit berjalan kaki, cam tak ada apa yang menarik di sini. Cehh berlagak. Letih pon iya dok ingat bantai jaaaa....

Ok pagi tu memandangkan train ke Zurich bertolak pada pukul 950 pagi. Memasing nampaknye balas dendam bangun lewat, sebab selalu nya pukul 7 pagi memang kena standby untuk bertolak ke destinasi yang telah di rancang.  So hari tu semua bangun pukul 800 pagi and siap breakfast lagi di kedai berdekatan train station.

Bilik hotel di Milan

Milano Centrale station
 Nama pon transit jee so tak banyak kawasan kami jajah just dari train ke hotel jaaa..so gambar pon tak banyak....but masa perjalanan ke Zurich mak aii cantik nya ....

AGAIN !!! We are going to ZURICH !!!! yeahhh babehhhhh

Kasi mood aku tempek gambar dulu......Terpersona dengan keindahan permandangan ciptaannya...melalui jalan-jalan di perkampungan-perkampungan kecil. Cuaca yang nyaman, view yang cantik menjadi pelengkap perjalanan (gambar ada ‘kureng’ sikit, snap dari dalam TRAIN)

1. waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.. bestnya travel europe ..suke tgk gmbr2 travel ni ....

1. thanks dear...penuh gambar jgn muntah sudah....
      SELAMAT TAHUN BARU 2015

2. Hi sis.... Best jer ngk pictures kat euro... I stalk ur journey tuk i g euro bulan jun ni...thank u

1. ok no hal....haaa kasi semangat berkobar kobar....u plan cover area mana...anyway thanks yaaa wish happy & enjoy ur trip nnt...