Tuesday, January 4, 2011

Cucur KacaNg HiJau



Balik jee dari skoll petang aku pon wat lee kuih nii kebetulan ada balance kacang hijau yang da siap rebus semlm (semlm wat bubur kacang hijau ngan sagu)so saja simpan balance sikit, nama jee kuih tradisional tapi aku nii mana lee reti tuu lee kekadang rasa nyesal jee masa arwah mak ada tak mau belajar tau nak nganga jeee...so apa lagi aku google lee sbb dok pikir sure kacang hijau yang da direbus tuu nak kepal kepal wat bentuk bulat mesti ada campuran adunan lain dok lam kepala ingat tepung jeee.....so nasib baik aku jumpa lam blog kAk NoRmA, upanya kena campur kepala parut sikit,gula,garam...baru laaa sedap!!!

hehhhhh so terus aku CP kt sini senang wat rujukan...yelah nak membuatnya pon kena ada mood..mau setahun sekali jenuh aku nak mengagau balik cari....


bentuk dia tak mau jadi cantik..jenuh aku kepai tak menjadi gak
nasib rasa tetap maintain....sedap makan ngan kopi panas



Bahan-bahan

>1 mangkuk kacang hijau yg sudah direbus sampai empuk
>2 sudu tepung gandum
>3 sudu kelapa parut
>2 sudu gula (kalo suka manis, leh letak lebih)
>garam-secubit jer

Adunan butter

>tepung beras
>air kapur

Cara-cara

1.Tepung beras dan kapur dicampur seperti membuat butter untuk pisang goreng. Bila dh siap, ketepikan.
2.Dalam satu bekas, masukkan kacang hikau, tepung gandum, kelapa parut gula dan garam. Gaul rata.
3.Ambik sedikit adunan dan bentukkan menjadi leper.
4.Celup dalam adunan tepung tadi.
5.Goreng hingga kekuningan



Ini budak sudah tak sabaq nak rasa sampai sanggup pajat meja tuuu,jenuh aku dok "haip" "haip" yelah baru masak tuuu kang melecur molot tuu kang sapa susah...tapi budak mana nak paham bahasa kita niii tetap nak telan gak.....





huhhhhh panassssssss !!!!!!

No comments:

Post a Comment