Thursday, August 9, 2012

Mee Udang & berbuka diSACC Convention Center

 menu 2 hari lepas jeee...

iskkk iskkk bulan posa niii dugaan sungguh....tapi sebab aku da slurppppp makan 2 ari lepas tak de laaa terliur !!haaaaa.....

Selasa ari tuu kakak aku sebok membodek soh buat mee udang siap sanggup nak membeli barang ....tapi aku gak kena masak..hiss time cuti senin tak nak pulak paksa aku buat...nii time time keja gigih aku bertukang ngan pisau,senduk...haiyaaaa...tak buat cian sebab dia paling gigih tolong aku mengasuh anak anak aku time aku berjalan,berpoya poya...heeee

so nak tak nak buat lee gak..Ikhlas tau..haaaaa



 Resepi cedok dari Sis Dayang
  • 1/kg mee kuning
  • 300 gm udang saiz L 
  • 4 sb lada boh / lada giling
  • *4 ulas bawang merah
  • *3 ulas bawang putih
  • *1 sb udang kering (DJ tumbuk halus) - tak letak, tak de stok heheh
  • *1/2 inci halia
  • 1 sb petis (DJ guna belacan bakar)
  • 3 sb sos tomato
  • 1 sb sos cili (DJ letak lebih sket)
  • keledek / kentang yg tlh direbus n di lenyek (optional- utk pekatkan kuah)
  • gula n garam
  • taugeh n sawi
  • daun bawang n bawang goreng
  • kiub ayam
  • sos ikan - tak letak gak tak de stok
  • kentang (direbus empuk dan dikisar dengan sedikit air)
  • tauhu goreng - tak letak gak tak de stok
  • fish ball & fish cake
  • telur
Cara-cara
  1. Rebus udang hingga masak dengan kulit sekali... tapis keluar udang n asingkan.. Air rebusan jgn buang....* kulit aku blend
  2. Tumis lada boh hingga garing... Kisar bahan bertanda *... Tumis lak bahan kisar.... hingga betul garing n naik bau....
  3. Masukkan air rebusan udang.. biar kuah mendidih... Masukkan sos tomato, sos cili n petis... Renehkan kuah
  4. Masukkan garam n gula... bergantung pada citarasa masing.... Adalah lebih baik kalau kuah ni direneh lebih lama.... Lagi lama lagi sedap....
  5. Letak keledek/kentang yg tlh dilenyek utk memekatkan kuah... Tapi kuah ni dah cukup pekat sbb ada letak sos... so depend masing2lah eh...
  6. Celur mee, taugeh n sawi.... Masukkan udang yg telah direbus tadi... tuang kuah n taburlah dgn daun bawang n bawang goreng...



 ni pulak salad daging pon aku copy dari blog ana suzana
bulan posa nii otak pon jem...aku belek jee blog mana yg tempek menu or makanan & kalau memang ada bahan bahan aku buat jeeee
tak de laa semak sangat kepala nii memikirkan nak makan apa

cam aku cakap seblm ni aku memang suka godek blog niii....ana suzana
da baca mana menu yg simple aku ikut jeee....
kebetulan kat umah memang ada 2,3 jenis bacon niii, budak budak suka sangat kalau aku buatkan burger taruh cheess ngan bacon..opsss daging salai yeee....cam ana kata kalau bacon kang ada macam macam isu...


aku tak letak pon oregano, mixed herbs keeee apa keee..aku taruh black paper jeee
dan ternyata mmg lazat tambah aku garingkan daging tuu....so mmg best bagi aku and so yummy cam anak aku cakap..

siap aku paksa anak anak aku try test...tambah ngan sos mayonnaise,thousand island menang TERANGKATTTTTTTT



.semalam aku berbuka di SACC Convention Center 
ngan group opis...



 antara menu menu.....penuh meja gitu...okiesss bukan aku balun sorang yeee...8 orang lagi kekawan opis aku ....








  
                                 

No comments:

Post a Comment