Thursday, December 18, 2014

Periuk Noxxa, Periuk Ajaib

Aku sebenarnya nak sambung part PARIS, tapi mood tak sampai sampai tu yang melalut part periuk ajaib ini....berkurun dah aku beli dari kawan sekolah siLiza masa raya puasa hari tu kalau tak silap...

Lepas dapat terus simpan sebab dok kalut balik Miri langsung terlupa...ni semalam baru test try itu puun jenuh dok wasap otai otai dari group sekolah yang dah awal awal test try....haaaa sengal sungguh !!!

aku bukan aku takut oooo lepas dah kena sup panas dulu..sampai laa ada parut...nangis mak..!!! 

Semalam try laa masak nasi hayam....depa kata dalam 7 ke 8 minit...masak sup dalam 5 minit...sup tulang dalam 15min..perhhh gila cepat...!!! Sihat kaaaa...lektrik banyak guna kaaa mampuih aku kalau bil melambong gara gara guna periuk ajaib niii haruih lepas ini nak pakai "Philips Airfryer" tak lepas ini...


Elok dalam kotak lagi baru nak bawa turun dari rak....

Cantik aaa berkilat oooo



Jenuh laa aku dok tanya kekawan especially si Leeya yang dah try masak sup tulang...asyik dok snap picture tanya ..awat lampu blinking, apasal nak keluarkan pressure tuu cam longaq haaa...nasuib dalam dok sebok dia layan gak aku ..kalau confirm sabtu ni aku terjah umah dia soh dia masak tunjuk ......
Memula tak bergerak angka 8 tuuuu..aku dah suspens...wasap lagi siLeeya dia soh aku tekan button green tuuu ..terus lampu blinking mak ai....nasi hayam nak jadi nasi sup kaa pulak......

Last last aku try balik set and tekan button merah....baru la nampak angka bergerak...suspen mak oiii
Best bila siap masak siap  ada bunyi lagi "ting" haa tanda time dah over...sila laaa buka penutup ....!! opppss haaaa jangan buat pasal naaa sakgi jadi kes cam aku dulu....dok agak dah release semua pressure alih alih bila buka melimpah kuah sup.....

Kali ini aku release betui betui...memula terkejut gak bila tolak button release tuuu kuat ooo bunyi dia....!!nasib tak melatah...!! Lepas tuu aku biar lagi dalam 20min sebab aku dok siapkan ayam pulak nak masukkan dalam Oven.....

Las last......................


Alhamdullilah menjadi gak nasi hayam aku...sangat sangat best sebab cepat & lazat (aku tambah yaaa sapa lagi nak puji kalau bukan aku)...

#buat YUS try jaa masak....payah payah wasap jaa Leeya/Beb## sangat sangat membantu haaaaaaa

waiting list:



19 comments:

  1. dear.. untuk nasi just masak 7 minit jer.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa really yaa sis...haa nasib tak jadi bubur...thanks sis...untuk semua jenis nasi yaaaa !!!!

      Delete
  2. memang best if ada pressure cooker ni.. semua masak cepat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan...1st time guna dah semangat...walaupon takut takut nak guna...takut salah tekan timing....

      Delete
  3. i ada. mmg berbaloi. jimat masa :-)

    ReplyDelete
  4. Sis nanti post story yaaaa...bole terjah baca.....heeee

    ReplyDelete
  5. Wife saya pun guna noxxa untuk masak nasi, lauk dan kek. Memang senang dan jimat masa. Dapur gas guna sekali sekala jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhhh best ni...bole share info and resepi..sy xpandai..takut takut nak masak kek guna periuk ni.....

      Delete
  6. salam sis..kalau nombor (timer) dia xgerak memang kena tekan button hijau tu ke.. tak tau masalah apa selepas button timer sy tekan button ON/OFF tu nombor dia xgerak2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis cuba biarkan dulu sebabnya dia mmg ambil masa nak bergerak....tekan button merah ON/OFF kot..lupa pulak hijau merah

      Delete
  7. Hi.sy pya cooker pon sama.xgrk no kalau tekan high pressure.tp dgr bunyi mendidih.kalau steam masa gerak mcm biasa.cuma high pressure ja.pastu daging x empuk2.dah 2x tambah air. sb sy baca kata 15min ja.2x 15 min da buat ni. Ohh stress. Haha *tgh memasak 3rd time ni* masak dgg kicap

    ReplyDelete
  8. Ohh sorry.sbnrnya tutup tak rapat.. keke. Done masakk! Otw ke leja.lambattt

    ReplyDelete
  9. Tgh masak sup tulang gear box for the first time. Berdebar tggu hasil.kehkeh

    ReplyDelete
  10. Mai order noxxa ngan saya. 019-249 4819

    ReplyDelete
  11. 3 hari dah try....nombor tak gerak2...tapi masak jg..cermana tu ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa tutup betul tak sis,or lampu tuu dia ada blenking kee or diam cam tuu jeee sbb lepas sis set time sis tekan start...

      Delete
  12. sy br 1st time gune...wat yg msk air...wt hp 15...tp no x gerak sapai 15mnt da...pehtu br la dy gerak sapai la 0...pehtu bunyi beep...jd nye keseluruhan masak 30mnt...mmg gtu ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. air tuu penuh keee? sy tak pernah pulak masak air guna noxxa..apa kata kl sis wasap sis kiah grp wasap noxxa 0196519457. Hrp dpt membantu

      Delete