Life is Great!!!

Life is Great!!!
Hubungi saya sekarang untuk maklumat lanjut.
Terima Kasih semua buat readers, followers yang sudi menyinggah , membaca , mengkomen di blog ini,sanggat sangat terharu..appreciate it...maaf yer kalau tak sempat menjejak....jangan marah, terasa hati key...Ins sha alah akan menjejak blog anda semua kembali.....love all ..xoxo ...memuah

Wednesday, December 7, 2011

ulser mulut--- pedih oooooo

Perghh..! Dari semalam idup aku ni tak keruan betul. Selera makan macam biasa, tapi nak makan susah-PEDISSSS. Nak nak bila makan makanan yang pedas or panas. Ni semua akibat ulser mulut yang mula menetap dalam mulut aku sejak semalam kat area lidah pulak tuuuu. Seksa woo~~ sakit. 2,3 ketul gak lee kt tepi lidah kanan, tapi sakit dia efek macam nak demam pun ada.

Nak makan benda-benda lembut, tak feel lah pulak aku bukan pandai nak makan bubur bubur niiii....
Aku nii anak kampung so Selera orang kampung kena makan nasi saja ngan sambal belacan.. campur pulak sambal ikan kee,telurkeee,ayam keee..baru aaa laju jee aku makan tapi lepas tuu ya ampun pedisssss  penambah perisa sakit aku menjadi-jadi tu. 
Tapi takpe lah, anggap saja sakit demam kita ni sebagai penghapus dosa-dosa kecil. InsyaAllah..
 So Semalam balik rumah masa aku dok merenggek renggek kat laki aku sambil tengok masterchef mesia.....laki aku soh gi kumur ngan air garam .....(alah alah ikut petua orang tua-tua, diorang akan suruh berkumur dengan air garam

 memula tuuu berkobar kobar aku turun tangga.....alih alih tengok garam kat dapur. Terkelip-kelip mata
"Nak buat tak buat, nak buat tak buat".
Pedih wooo berkumur dengan air garam dalam duk terpikir-pikir tu siShazleen berbunyi bunyi nak makan buah betik...sempat lagi sikenit nii mengekor aku sampai dapur...., 
maka aku dengan semangat berkobar kobar terus aaa potong betik........kang tak paal pasal melalak pulak sikenit tuuuu.......!!!terus aku terlupa nak berkumur heheheheh......(padahal alasan jeeee xmau berkumur ngan air garam tadi..seriau aku !!!) 
Dan ternyata cita-cita untuk berkumur air garam, terkubur macam tu saja. karamg petang aku wat lee kot sampai bila aku nak tahan sakit macam ni, sedangkan ada cara untuk sembuhkannya.. lagi pon aku da ada plan Jumaat niii.....so kalau DEMAN keee hapa keee...cammana!!!!!

Penyebab yang membuatkan aku payah nak makan....kebulur gile aku niiii tapi!!! bila makan meleleh jee airmata aku niiii tak yah leeee..sakit oooooo aku rela lam terpaksa minum air suam jeeee
(perhhhh kl tak sakit memang aku sanggup lelama...leh gak kurus xmakan)

nii haaaa sebab sebabnya
  • stress
  • Perubahan hormon
  • Jangkitan
  • Kekurangan zat makanan
  • Alahan
  • Radioterapi
  • Kemoterapi
  • Tergigit bibir atau dinding mulut (bg aku ...nii kot penyebabnya sebabnya 2,3 ari seblm kena aku memang ada tergigit lidah....siap lam ati tuu aku cakap nii haaaa ada lee yang ngupat aku niii heheheehh)
  • Tertusuk sembilu benda tajam
 
So aku guna BONJELA jeee tuu pon aku singgah gi minta kt Klinik kt depan umah aku tadi.....
 
 


    1 comment: