Thursday, August 2, 2012

Memu Berbuka:Ayam Percik

Rasanya sepanjang ramadhan baru lee ari ke 13 nii lee ada semangat nak update.
Sepanjang minggu lepas mood aku memang kelaut sungguh dari start posa sampai lee ari ke 7 aku dok deman,batuk & selsema....masuk opis kejap jeee terus balik & kebetulan opis aku pulak kena H1N1..so aku yg masih sakit niii silalee pulang berehat..haaaaa..memula cam BEST jeee tapi kalau da semingu duduk kat umah BOSAN gak....
tp still ada masa gak tuu aku menyengah dari satu blog ke satu blog baca ceta kekawan...cari idea nak masak apa tuk berbuka...biskut raya...

So semalam sempat lee aku masak ayam percik tuu pon dapat idea dari blog ana suzana..yang pames tuuu...
aku suka jenggah blog niii sebabnya...dia akan ajar satu persatu step by step gitu..so memang senang leee pada org cam aku yg buzzzy nii haaaaa....(buzzzy lee sangat) !!!!

Jom  layan gambar tau.....(opsss posa tau jangan terliur pulak....haaaaa)

 Resepi ni  ambil dari dapur ana suzana
bahan2 utk di kisar :
~ 2 biji bawang besar
~ 2 inci kunyit hidup (kalau xde sila ganti serbuk kunyit)
~ 2 batang serai
~ 2 cm halia
~ 1 sudu kecil biji ketumbar
~ 4 ulas bawang putih
~ sedikit air utk blender

* aku perap ayam niii dengan semua bahan kisar..

Bahan2 lain :
~ 3 sudu besar cili kering kisar.. tambah lagi kalau nak lebih pedas ye..

~ garam atau bahan perasa..

~ santan pekat 1 cawan.. kalau masak sekor ayam guna 2 cawan santan pekat.. senang citer masukkan je santan kotak yg 200ml tu..

~ asam keping sekeping je
Bakar ayam tersebut dlm oven selama 30 minit atau sehingga ayam tersebut bertukar keperangan.. dgn suhu 180 celsius, api atas bawah.. aku taruh buttercup sikit nak bagi ayam tuu nampak garing & cantik..
Note: kalau nak tengok step by step serang blog tuan tanah tuu yeee...




1 comment: