Monday, September 24, 2012

Masak Tempoyak


Sejak 2 menjak nii aku suka sangat masak tempoyak...heeee tapi aku tetap bukan peminat no.1 tempoyak nii tapi kalau durian haaaaaa serah laaa mmg sanggup aku berkampung kat tepi jalan or gerai durian ..time tuu mmg tak pandang kiri kanan, depan belakang da....tambah tambah atas meja terhidang musang king keee, D24 keee.... lagi leeee...

Tapi sebab En tersayang suka makan...and pestime dia mengorder time bulan posa ari tuuu...terus aku pon suka gak nak masak...senang pulak tuuu main campak campak jeee...heeee 

Paling besst kalau kena ngan ikan patin or ikan duri...berlemak gitu...tapi sebab semlm stok ikanpatin pon tarak so aku try guna ikan tengiri heeeee....menjadi gak leee..makan ngan nasi panas panas...jeling jeling bertambah gak leeee En tersayang tuu makan...tambah ngan aroma yang mengancam..perhhhhh meleleh air liur...sizidane yang tak pernah nak try test pon tersenduk gak lee 2,3 senduk kuah...heeee

aku pulak buat tak berapa nak pedas sangat...(cili padi tak berapa nak ada stok)...


Kosong jee kan..sebabnya aku memang tak akan membazir taruh segala macam bahan bahan sampingan cam bunga kantan lee, daun kesum laaa..timur laaa
SEBABNYA
last last tak de sapa yang makan...semua tuu alah alah hiasan jeee..so malas aku nak taruh...lain kalau ada MIL or kakak aku ...haaa baru berbaloi....

Cara masak ikut resepi dari blog kak ros...bukan apa...kekadang tuu cam ingat ingat lupa kena gak jadikan otai otai sebagai rujukan...


Satu ekor ikan patin (patin sangkar, sedang-sedang)
2 ulas kunyit hidup (ditumbuk halus)
6 biji bawang kecil (ditumbuk halus)
15 biji cili api (ditumbuk halus)
2 senduk tempoyak (agak2, nak pekat letak lebih lagi)
1 biji timun cina (dipotong dadu) ( ni ros tak letak)
2 ikat daun kesum
2 ikat bunga kantan
sedikit asaam keping
3 cawan air (ikut kepekatan)
garam (ikut rasa)
gula (kalau agak terlalu pedas) ( ni tak letak pun takpe)

Cara-cara

1. ikan disiang dan diperapkan dengan asam jawa & limau nipis untuk menghilangkan bau hanyir ikan selama 1 jam.
2. Kunyit hidup, bawang kecil dan cili api ditumbuk halus dan digaulkan dengan tempoyak tadi masukkan kedalam periuk yang diletakkan air, gaul sehingga rata masukkan juga asam keping, letak atas api dan biar 3 minit baru masukkan ikan yang terlebih dahulu dibersihkan, masukkan bunga kantan, daun kesum dan timun cina tadi, sambil itu masukkan garam, jangan terlampau masin, kalau agak2 pedas sangat masukkan gula sikit.
3. Cadangan Hidangan: sedap dimakan panas dengan nasi putih, amat menyelerakan, resepi ibu saya sendiri.selamat mencuba
4. Tambahan: tempoyak biarlah yang 5 hari diperam baru sedap masakan ini mengambil masa lebih kurang 20 minit.
( cara ros, kunyit hidup, cili padi, bawang kecil dan tempoyak tu, ros blender dengan secawan air, tapi ros akan pastikan lada tidak terlalu halus dikisar).

No comments:

Post a Comment