Sunday, July 28, 2013

Miri: Nasi Lemak Halba

19 Ramadhan cepatnya masa berlalu....pejam celik pejam celik dah nak rayakan...so berbuka hari ni request dari anak dara siAin nak makan nasi lemak....hhmmm rasanya sepanjang bulan posani dah 2 kali kot aku buat nasi lemak...pestime buat nasi lemak halba terus anak anak aku tergoda...memang marbelesssss...sedap bangat...

Resipi ni aku cilok dari Sis azlitamasammanis 


Nasi Lemak....

MyKitchen's Recipe


NASI LEMAK HALBA KUKUS



1kg beras - dibasuh bersih dan ditoskan airnyer
5 cwn santan
3 helai daun pandan - dikoyak dan disimpul
2 inc halia - dihiris
1 camca halba
3 biji bawang merah - dihiris
1 biji bawang putih - dihiris
secubit garam - atau secukup rasa

Masukkan semua bahan kedalam periuk dan masak sehingga beras sebati dgn santan. Biarkan nasi separuh masak atau sehingga santan kering.
Pindahkan nasi kedlm kukusan. Alas kukusan yg berlubang dgn daun pisang supaya nasi tidak jatuh.
kukus sehingga naik wap selama 30 minit atau sehingga nasi masak sepenuhnyer.
Apabila sudah masak bolehlah dihidangkan dgn sambal tumis, ikan bilis goreng, telur rebus, kacang goreng, ayam goreng dan timun sebagai ulaman.
Selamat mencuba.

* aku derhaka sikit kat resepi niii...sebabnya aku tak kukus..aku masak cam biasa jee guna rice cooker...

No comments:

Post a Comment