Wednesday, September 3, 2014

Nasi Daging dan Air Asam terbaek dari Parit Buntar

Semalam sedang elok aku layan masterchef 709 kul 9am tertiba masuk wasap....terus laa aku skodeng blog tuan tanah http://chumah.blogspot.com/2014/04/nasi-daging-sedap.html, menarik juga terus aku teringat my friend yang 2,3kali janji nak masakkan aku nasi daging...tapi itulahh banyak masa tak mengizinkan, aku pulak asal balik KL jaaa banyak tawaf tempat lain so macam mana laaa nak terjah umah kawan aku tuuu..

Kiranya nasi daging ini pestime laa aku jamah hasil ayaq tangan aku sendiri so nak compare memang tak bole laaaa bagi aku ..terbaek heeeee cuma laki aku kata banyak rempah kurma...ok comment dari juri kena ambik kira..!! 

Aku suka laki aku ini kalau sedap dia diam, terkurang terlebih dia bagi tau so next time aku bole adjust mana patut !!! Itu kalau makanan dia request laa kalau yang biasa biasa ini terlajak asam keee dia diam jaaaa makan sampai abis...heeeee

Memang tadi aku perasan pon terlajak rempah kurma sebabnya salah ambil bungkusan...itu laaa kalau memasak sambil mata nak layan TV.



sumber :Kongsi Resepi
sumber :Chumah
Bahan asas:

1 kg beras basmathi
1/2 kg daging
1 bungkus rempah sup Adabi
2 camca rempah kurma
1 inci halia
1 batang kulit kayu manis
2 - 3 biji buah pelaga
Sedikit minyak sapi
1/2 cawan tomato soup
1 cawan susu cair
Sedikit garam

- Daging di potong dan rebus bersama rempah sup, rempah kurma dan sedikit garam
- Setelah empuk - ketepikan
- Basuh beras dan toskan
- Tumiskan halia, kulit kayu manis dan buah pelaga di dalam periuk hingga naik bau
- Masukkan beras dan kacau sekejap
- Masukkan daging dan air rebusan tadi
- Bila beras sudah agak kering, masukkan tomato soup dan susu cair
- Kacau sebati dan biarkan nasi masak

( sukatan air: 1 mangkuk beras bersamaan 1 mangkuk air)
( sukatan resepi aku kurangkan sebabnya kami makananak beranak jeee so aku adjust mana patut)

*** Untuk sukatan sikit, Yang tak yakin tanya yeee .. akumasak guna dapur gas..memang aroma dia terasa sangat....

'NASI DAGING' ni sedap kalo di makan bersama air asam


Resepi air asam ini pulak aku minta dari kawan aku tukang masakyang duduk di Parit Buntar,memang terbaek.

Air Asam Parit Buntar antarayang terbaik sekali, setiap kali kenduri harus ada air asam sama ada cicah dengan daging kurma atau pon ayam masak merah.

Bahan Asas:

Kerisik  1 sudu besar
KicapCair 1 sudu besar
Sos Tomato 4 sudu besar
Sos Cili 2 sudu besar
Belacan 
Air asam 
Bawang Besar 2 biji
Cili Padi - ikut kepedasan memasing
Cili Merah - ikut kepedasan memasing
Tomato sedang masak 1 biji
Gula

Caranya :

Bawang besar,cili padi,cilimerah,tomato - dipotong/dihiris 
Dalam bekas lain masukkan kerisik,kicap cair, sos tomato dan sos cili - kacau hingga sebati *

Belacan hancurkan dengan air panas 1 sudu - satu kan dalam bekas *
Kemudian satukan didalam bekas bawang,cili dan tomato tadi dan masukkan air asam (air asam bergantung banyak mana bahan bahan asas)

Tarra dah siap.....!!

Alhamdullilah bertambah laki aku makan kena pulak dengan air asam...lagi laaaaaa...aku yang diet pon tak sanggup nak tahan nafsu....punah diet aku...!!!

1 comment:

  1. makan ini rasa sangat sedap terima kasih ibu.........zidan

    ReplyDelete