Tuesday, June 28, 2011

Lepat Pisang....





Kebetulan ahad ari tu aku gi pasar seksyen 4, lam ati memamg da set nak beli pisang buat minum petang...aku goreng jeee makan panas panas...perhhh mmg best...!!!!
sebenarnya da ilang idea nak masak apa...kat umah aku nii pulak kalau cuti cuti tak keluar memang kena sediakan minum petang...kang kebulur lee pulak ahli umah aku niii....time tuu mula leeee nak itu nak ini,......
kalau kena mood aku baik haaaa ok , kalau kena mood aku swing 360....alah alah cari nahas lee jawabnya..heheheh ..


ingat masa kecil2 dulu, semasa arwah mak masih ada,  kerap sangat mak aku wat lepat untuk minum petang or breakfast.. lepat liat laaa, epat ubi laaaa, macam macam lepat lagi..
time tuu haram aku nak jengguk dapur tau tau da siap..ngap jeee...heheheheheh

alih alih ahad tuuu  tak jadi nak goreng pisang sebabnya masa gi pasar tuu laki aku da siap tapaukan kuih talam, kuih lapis & serimuka tuk minum petang..aku sediakan air jeee...!!!
dapat gak aku merehatkan diri cuti cuti niii....

so petang tadi masa aku dok sebok wat mee kari dah terpandang pisang aku yang da ranum sangat....ingatkan nak goreng jee sok petang ..
tapi alih alih kakak aku pulak bagi idea "lepat pisang.."

 terus tepon mak mertua aku tanya cam mana nak wat.....dengan alasan anak dia nak makan heheeheheheh (laki aku laaa tuuu)...


kebetulan bahan bahan semua ada..aku pulak balik opis tadi sempat singgah kedai mamak kat TTDI Jaya, beli kelapa parut ingatkan nak simpan tuk buat nasi lemak sok pagi..
nampak gayanya guna santan peket lee jawabnya....







Lepat pisang
bahan2:
2 cawan pisang yg telah di lecek (
berangan,pisang awak..MIL kata apa2 jenis pisang) aku guna pisang awak
3/4 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung ubi/kanji
1 cawan kelapa parut putih
1 biji telur
3 sudu besar santan pekat
1/2 sudu kecil garam
1/4 cawan gula merah
(please adjust yurself as the sweetness may differ due to the bananas used)
daun pisang yg sudah di bersihkan dan di layukan atas api secukupnye


*MIL aku kasi bahan jeee lepas tuu soh main agak agak......so tu leeee agak agakleeee tuuuuu

cara2: sediakan pengukus

  1. Lenyek pisang
  2. masukkan adunan *bahan* dalam bekas gaul hingga sebati
  3. cedukkan 2 sudu besar adunan dalam daun pisang
  4. lipat kedua2 hujung dan bungkus kemas2
  5. steam kan kuih untuk 20 minit atau hingga masak
  6. sejukkan dan boleh di hidang dgn kopi panas kaw2
pestime trial alhamdullilah menjadi gak..walaupon tukang pengkritik aku kata cam masin sikit....hisssss petang tadi aku wat mee kari laki aku kata xrasa apa pulak..alih alih aku nak tambah garam tak kasi pulak...sedang elok katanya...hisssss cam indu lee pulak..
(opssss ampun yaaa b terkutuk lee polak !!!!)

tapi bagi aku wahhhh mmg sedap....menjadi lee pulak...padahal masa aku skodeng arwah mak buat dulu cam payah jeee...
tapi bila aku wat.."looooo small matter" maaaaa.....perhhh angkuh siot...
alhamdullilah merasa gak lidah anak anak aku yang  seakan2 terlupa akan kesedapan masakan tradisi yang memang tak lapuk dek zaman......biarpun zaman sudah berubah, lepat pisang nih cukup menambat selera seisi keluarga
 



opsssss nanti aku nak try "lepat liat" lee pulak....sapa ada resepi bagi tau..paling peberat aku gak tuuuu

No comments:

Post a Comment