Thursday, November 6, 2014

Donut lembut dan sedap & Chicken chop black paper

Tak berhenti anak anak aku ....mulut tuu nganga jaaa 24jam....Makan...makan...makan...Memalam pon mengagau cari bendanak makan

Mentang mentang sikakak tuu puasa ganti ari ini, macam macam dia request...!!
Buka puasa chicken chop black paper...malas masak banyak banyak...ingat memula nak masak nasi sebab laki aku mostly prefer nasi..prot melayu !! 

tapi bila pikir balik MALAS aku kang sapa nak makan chicken chop aku...kang menbazir laa pulak.

Malam rabu dai dah request menu, budak ini payah makan nasi kalau nak makanpon bersuap abis laa sepinggan kekadang tuu jenuh bergaduh bila aku malas nak suap dia...nak suap sikenit shazleen lagi lepas tuu sikakak lagi...

Menu dah ada jenuh laa pepagi lepas temankan ain sahur jam 4pagi terus aku sediakan ayam - ketuk ayam bg leper,marinated semua simpan lam plastik, kelentang kelentung umah aku sesubuh hening nasib duduk jauh jauh jauh dari jiran kalau tak mau kena baling ngan lesung batu, menganggu jiran tido jaa... dah siap semua petang terus boleh grill or goreng jaa.

lps tuuu berdezupp antar budak kenit pegi tadika pulak....awai ooo kul 7am dah masuk skoll...

kes lepas berbuka...hamboi hamboi hampa tokey supermarket pon boleh bangkrap lagu ini..


Donut lembut dan comel lote

Balik dari antar kenit kesekolah, aku dah sanggap duduk umah..bosan!! terus aku cekau resepi 
Sebelum ini aku pernah buat DISINI, kali ini aku ikut resepi dari FB sis ROZILAH ABDULLAH

DONUT GEBUS
Sumber : Isma Maisarah
Sumber :FB Rozilah Abdullah

Bahan2

250gm tepung gandum
1 1/2 sudu kecil yis segera
2 biji kuning telur
50gm gula
2 sudu besar water roux
50-60ml air dari peti sejuk
50ml minyak masak
Sedikit garam

Ayak tepung ke dlm sebuah mangkuk & campurkan yis, gaul rata. Masukkan gula, kuning telur dan water roux. Gaul rata.

Kemudian masukkan minyak dan garam. Akhir sekali masukkan air sedikit demi sedikit. Uli hingga doh lembut. Tambahkan tepung sedikit kalau doh lembik. Uli hingga doh lembut, x melekat di tangan dan mangkuk.

Rehatkan doh 30 minit hingga kembang atau naik sekali ganda. Setelah doh naik tumbuk2 doh, canai dan terap. Rehat doh 30 minit lagi. Kemudian bolehlah digoreng menggunakan minyak yg panas dgn api yg perlahan.

WATER ROUX

1/4 cwn tepung gandum + 250ml air. Satukan bahan2 dan masak di atas dapur dgn api yg kecil hingga pekat. Kacau sentiasa agar x berketul. Sejukkan baru boleh digunakan. Boleh simpan selama 2,3 hari di dlam peti ais.

Adunan ini akan menghasilkan sebanyak 20 biji donut bersaiz kecil. Aku buat separuh adunan jee so dapat lee 9 ketui donut habuan minumpetang kami anak beranak.

                               

                                                     

Black Paper Chicken chop

Resepi nanti aku post lain ENTRY, mata dah start layu dah ni...nite semua ..


No comments:

Post a Comment