Sunday, July 6, 2014

Resepi Steamboat

Memula bawa ain & zidane makan steamboat area Damansara, terus budak dua orang ni jatuh chinta...sesekali sure ajak aku bersteamboat. Tup tup semalam memasing request nak makan steamboat waktu berbuka...mak aiiii makan pedas pedas tak sakit perot kaaaaa...!!!

Steamboat steamboat juga,nasi lauk pauk nak kena masak juga sebabnya laki aku layan nasi gak..buat laa mee kaaa,bihun kaaa...lepas solat sure nak hadap nasi gak....

Nasib steamboat nii senang jeee nakmakan baru rebus, kuah alah alah tomyam

Aku masak juga rice cooker jeee, tak ada laaaa periuk steamboat yang ada 2 pembahagi tuuu payah benar nak mencarinya...selalu jumpa kat supermarket atau mall yang jenis masak sejenis kuah tuuu ....tak best....!!!

bahan bahan
beli yang dalam paket steamboat semua bahan dah tersedia...kalau nak beli asing asing pon ok juga
tapi setakat kami anak beranak nak pulun beli 2 paket dah selesai.

Sos Steamboat ala2 johnny's

6 biji cili merah*
2 ulas bawang putih*
3 sudu besar sos ikan*

3 sudu besar minyak bijan*
1/4 cawan cuka*
1/3 cawan kuah air tp aku guna kuah tomyam*
Garam & gula secukupnya*
1 sudu oren sunquick*

Cara:
Masukkan bahan bertanda * di dalam pengisar. Kisar sebati. Masak di atas dapur sehingga sos menjadi sedikit pekat. Sejukkan. Bila nak hidang masukkan bijan & daun ketumbar. —

Sunquick tuu yang membuatkan sos terangkat..ada rasa masam manis...!!!

Steamboat nii kalau sambal sedap memang berulang 2 3 kali gak tambahnya....

Kiranya 2nd time dah aku buat buat sos alah alah sijohnny and hasilnya memang sungguh puas hati




Last sekali apa lg.. main celur2 le kitorang.. part ni mmg best.. mkn panas2.. mmg cepat mengenyangkan tp cepat lapar balik.. hahahha.. perut aku la kan.. tak tau le perut org lain camne lak.. kekkeke sebabnya sambil tengok bola semalam aku layan lagi semangkuk.

2 comments:

  1. Perghh sy memang kalau steamboat suka ke Johnnys..sbb dekat dengan rumah..haha. Ni nak kena cuba jugak resepi ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaaa cuba cuba.. ins sha allah menjadi...tak pon terjah jaaa johnnys,sue dah terbayang2 johnnys dah nii heeee

      Delete