Friday, October 31, 2014

Popiah Sira Pedas ranggup


ASSALAMUALAIKUM.....salam Jumaat...jom tengok resepi terus..resepi ini dari kawan sekolah aku bagi..so kena pulak dengan tekak aku..tak berapa pedas n tak berapa manis...

Bahan- Bahan:
1 paket kulit popia 
4 ulas bawang putih
5 tbsp cili kering
1tsp cuka
1/2 tsp garam
4 tbsp gula
4 biji cili padi


Cara Penyediaan:

1) Gulung kulit popia, saya bahagi 4 setiap keping kulit popia, so lagi senang nak gulung.
2) Gunting popia yang telah digulung.
3) Goreng popia hingga garing, biarkan sejuk.
4) Tumis cili kering, bawang putih dan cili padi hingga naik bau.
5) Tambah garam, gula, cuka, biarkan berbuih dan pekat. Matikan api.
6) Tambah popia yang telah digoreng, kacau rata.
7) pindah popia dalm loyang dan bakar dalam oven lebih kurang 15 minit ( Just ntuk pastikan ianya betul2 kering dan popia tidak mudah lemau, If tak nak bakar dalam oven kejap pun takpe jugak)





Kenapa aku.buat banyak sampai 1 paket tuu sebabnya ada orang order...berminggu dah cuma masa tuuu kerajinan nak mengulung tuu kurang..tup tup malam tadi  bila anak anak aku abis exam baru laa ada masa mengulung..membaking...

Sedap sangat ..rapuh..pedas..!!

No comments:

Post a Comment