Thursday, February 17, 2011

 Menjadi gak kuih aku niii, nii pon disebabkan "kejelesan"tengok kekwn yang da berjaya ngan bangganya wat kuih apom niii...aku baru nak terkedek kedek nak wat...
walaupon kalernya terlebih soda..sebatu nampak beb..MERAH MENYALA tuuuu
mak aaaa terlajak aku taruh perwarna upanya...!!!

lagi pon yang wat berkobar2 bukan  apa anak anak aku nii kalau bab kaler kaler niii terbuka sikit molot depa tuuuu kalau tak jenuh aku nak paksa cam nak kena sumbat lam mulut ...TAPI kalau berkaler2 nii haaa tak payah suh...2,3 kali pandang da selamat lam prot diaorg..


lagipon sebab deman aku tak kebah lagi tuu yang nak kena telan yang lembut lembut,gebusss gebussss nak telan nasi cam nak telan batu bata lee polak... Resepi ni sebenarnya aku godek dapur 
& Thank kat Nany gak sebab bagi idea nak makan apa...& wat aku meleleh ayaq liur!!!!
Mauhhhhh Beb... 
"yang kali wat tapau sikit aaaa tak payah aku susah2 godek gebok orhang"


Aku tempek gak leee resepi yg C&P dr  myresipi.com

Bahan-bahan ( 5 org )

  • 2 cwn nasi
  • 2 cwn tepung gandum
  • 2 cwn tepung beras
  • 1 cwn brown sugar
  • 3/4 cwn gula
  • 2 1/2 cwn air
  • 1 sudu kecil yis (mauripan)
  • kelapa parut dgn sedikit garam

Cara-cara

  1. blend nasi dan air sehingga hancur.
  2. setelah hancur,campur brown sugar dan gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati.
  3. dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras dan yis.
  4. selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati.
  5. perap selama 3 jam.(sampai terbabas aku lena leeee punya nak tunggu)
  6. masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit..
  7. hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam..siap!
Selamat Mencuba

6 comments:

  1. Assalam su, berkenan sungguh tgk colour apam ni...tapau 5 ketoi..hehe

    ReplyDelete
  2. ~Fazidah~
    Akak cuba tau nnt da siap ketuk pintu umah sue yeee..nak cikit !!!!

    ReplyDelete
  3. ~Nieza~
    Wasalam, laaa baru nak bungkus da selamat di kejakan ngan budak budak ttuuu...hheheheh

    ReplyDelete
  4. cayaaaalah beb....menjadik tuhhhh. hehehehe siap sebut name aku tuhhh...(tesipu)

    ReplyDelete