Thursday, February 17, 2011

Buah Melaka


Kali niii tekak aku nak makan pulak..yelah laaaa da deman memacam aku teringin opsss aku bukan mengidam tau...haaaa haip jangan ingat aku terkena buatan orang tauu...tak baik..aku pakai "pendinding tau"heheheh so lam badan tak best aku wat lee juga kuih niii teringat aku last time masa arwah mak aku mai umah kuih nii lee dia wat...time tuu aku lepak maut jeee tengak dia gentel sorang sorang....time aku wat nii teringat kt awrah mak..."ALFATIHAH" moga arwah mak,abah,abang aku ,kakak aku & semua muslimin muslimat ditempatkan dikalangan orang yang beramal soleh....AMIN

Aku rasa ramai yang da tau kan resepinya,tapi aku tempek lee gak sebabnya untuk aku sendiri yang memanag jenis pelupa,time nak wat mula lee kalut mencari buku resepi aku yang alah alah nak bersepai da tuuu...aku main agak agak jee tau....tepung tuu lembek aku tambah air pandan sikit haaa cam tuu leeee....tapi menang menjadi....


Bahan-Bahan 
  • Tepung Pulut

  • Gula melaka dipotong kecik2

  • kelapa parut yg putih di gaul garam

  • air pandan atau pewarna hijau

  • garam


  • Cara-cara
    1. gaul tepung ngan air pandan tambah garam skit.. jgn terlebih air.. biar smpi boleh bentukkan jer.. klu xde air pandan leh pakai pewarna hijau ngan air biasa.. gaulkan sekali..
    2. bentukkan bulat muat2 mulut.. kendian isikan gula melaka yg dipotong kecik ditengahnyer.. kendian bulatkan blk..
    3. direbus sehingga timbul.. abistuu angkat terus gaulkan dlm kelapa parut tadi.. sedia utk dilahap..
    4. 

    Selamat mencuba


    No comments:

    Post a Comment